با احساس تنهایی چه باید کرد؟

احساس تنهایی چیست؟

اولین نکته‌ای که باید در اینجا روشن شود این است که احساس تنهایی با خود تنهایی متفاوت است. کیارستمی کارگردان خوش‌فکر سینما صحبتی دارد که در آن تنهایی را ستایش می‌کند. این نوع تنهایی که فرد در برخی از مواقع خود را از جمع جدا کند تا بتواند خودش را بهتر بشناسد، کاملا سازنده و به قول کیارستمی باشکوه است. اما حس تنهایی که ما از آن صحبت می‌کنیم موضوع جداگانه‌ای است.

در احساس بی‌کسی و تنهایی فرد حس می‌کند که کسی او را نمی‌فهمد و یا اینکه ارتباط او با دیگران قطع شده است و کسی دیگر او را درک نمی‌کند. در این حالت حتی اگر در جمع باشد و دوستان فراوانی هم او را احاطه کرده باشند، بازهم حس تنهایی رهایش نخواهد کرد. پس اگر دوروبرتان شلوغ است گول نخورید! هنوز می‌تواند این حس به سراغتان بیاید.

در این حالت احساس بی‌کسی به دلایلی که بعدا در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد؛ در روان افراد خانه می‌کند و اگر کنترل نشود، به دلیل فشار روانی که در فرد ایجاد می‌کند، عملا جلوی پیشرفت او را می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهند، احساس تنهایی می‌تواند به اندازه ۱۵ سیگار در روز برای بدن و به‌خصوص روان فرد مضر باشد!

چرا احساس تنهایی میکنم؟

آیا تا به حال این سوال را ازخود پرسیده اید که چرا احساس تنهایی می کنم. شاید شما در موقعیت بسیار خوبی باشید و بازهم احساس تنهایی کنید. لطفا این احساسا را رها نکنید و به فکر از بین بردن این حس باشید. مه ما در شرایط مختلفی در حال زندگی کردن هستیم و این شرایط می تواند بر دلیل داشتن حس تنهایی تاثیر گذار باشد. در ادامه چند مثال را مورد بررسی قرار می دهیم.

حس تنهایی در ایام کرونا

شاید شما در زندگی با افرادی در ارتباط بوده اید که در حال حاضر از آنها دور هستید و این امر موجب ایجاد حس تنهایی در شما شده است.همانطور که می بینید در ایام کرونا ما مجبور شدیم با بسیاری از عزیزانمان در ارتباط نباشیم و اکثر افراد این حس را به خوبی تجربه کردند. برخی از افراد با برنامه ریزی در ایام قرنطینه بر این احساس غلبه کردند و خودشان را با کارهای عقب افتاده سرگرم کردند و برخی دیگر دایره رفت و آمد کوچکی تشکیل دادند و با برخی از دوستان خود رفت و آمد کردند تا بر احساس تنهایی غلبه کنند.

احساس تنهایی بعد از ازدواج

شاید این عنوان عجیب به نظر برسد. ولی ممکن است که یکی از زوجین و یا هر دو بعد از ازدواج، حس درک نشدن و تنهایی کنند. این موضوع به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که می‌توان به عدم داشتن ارتباط قوی بین دو زوج، عدم توجه به فردیت و تلاش کم در رابطه برای ازبین‌بردن فاصله‌ها اشاره کرد. یادتان باشد این‌طور نیست که بگوییم هر که ازدواج کرد بعدش حس تنهایی می‌کند، همان‌طور که نمی‌توانیم بگویم که بعد از ازدواج از تنهایی خبری نیست.

همه این‌ها بستگی به شرایط دو طرف دارد. برای اینکه احساس تنهایی را بعد از ازدواج در خود کم کنید، چند راهکار زیر می‌تواند به دردتان بخورد:

• ارتباط بهتر و قوی‌تری با همسرتان برقرار کنید.

• خاطرات خوب گذشته دوران زناشویی خود را مرور کنید.

• لطف‌هایی کوچک برای هم انجام دهید.

• سعی کنید که او را بفهمید و در هنگام مکالمه از دریچه ذهن او به مسائل نگاه کنید.

حس تنهایی بعد از شکست عشقی

احساس تنهایی ممکن است بعد از شکست عشقی ایجاد شود، زمانی که شما در یک ارتباط عاطفی قرارداشته اید و آن رابطه به پایان می رسد ممکن است بعد از آن به شدت احساس تنهایی کنید. نگران نباشید این حس گذراست و با یک برنامه درست و شرکت در دورهمی دوستان می توانید بر این حس غلبه کنید.

احساس تنهایی بعد از طلاق

حس تنهایی چیزی است که به سراغ اکثر افرادی که طلاق گرفته‌اند می‌رود و برخی اعتقاد دارند که بخشی از پروسه درمان و عزاداری است. اما هنگامی‌که این حس تنهایی ادامه‌دار باشد و به نظر برسد که قصد نداشته باشد حالا حالا شما را رها کند آن وقت است که باید به آن دقیق شوید و به دنبال برطرف‌کردن آن باشید. تمرین‌هایی که در این مقاله ارائه شده‌اند می‌توانند در بهبود شما مؤثر باشند. علاوه بر این ارتباط با مشاور و روان‌شناس نیز می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند.

احساس تنهایی در بارداری

حس تنهایی در دوران بارداری ممکن است به دلایلی مختلفی کم‌کم در ذهن جا خوش کند. بدن شما تغییر کرده است و تنها افرادی می‌توانند حال شما را درک کنند که تجربه بارداری داشته باشند. در برخی مواقع این حس در شما تقویت می‌شود که حتی نزدیکان و همسر شما نیز نمی‌تواند حال شما را درک کند. در این مواقع حس تنهایی در شما ایجاد خواهد شد. اگر این حالت برای شما اتفاق افتاد باید برای برطرف‌کردن آن اقدام کنید.

برای بهبودی نیز توصیه می‌شود علاوه بر اقداماتی که در این مقاله ارائه شدند، مدیتیشن را حتما مدنظر قرار دهید و حتما از مشاور و یا روان‌شناس کمک بگیرید. به این نکته نیز توجه کنید که ای پدیده چیز کمیابی نیست و طبق آمار ۲۵ درصد زنان باردار آن را تجربه می‌کنند.

نشانه‌های احساس تنهایی

حس دوری از آدم‌های دیگر، اگر مهار نشود و فرد به موقع برای برطرف کردن آن اقدام نکند، می‌تواند عوارض بدی برای او داشته باشد و حتی به افسردگی تبدیل شود. کسی که حس تنهایی می‌کند، نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد. شما می‌توانید یا توجه به این نشانه‌ها بفهمید که دچار این پدیده شده‌اید یا خیر. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های این حس را بررسی می‌کنیم:

۱. داشتن خواب ناآرام

وقتی احساس تنهایی به سراغتان آمده باشد، سیستم خواب شما بهم خواهد ریخت. منظور از ناآرامی در خواب این است که به‌دفعات زیاد در طول خواب خود بیدار شوید و در نهایت بعد از اتمام خواب این حس را داشته باشید که هنوز خسته هستید. احساس بی‌کسی کیفیت خواب شما را از بین می‌برد. یادتان باشد که این بیدارشدن‌های مکرر سریع هستند و ممکن است شما متوجه آن نشوید.

۲.احساس علاقه به اشیا و وسایل

بر اساس تحقیقات جدید، برخی افراد وقتی که حس تنهایی به سراغشان بیاید، به وسایلی که از آن استفاده می‌کنند مانند موبایل، گلدان گل و یا هر وسیله دیگری علاقه بیش از حد نشان می‌دهند. یادتان باشد، بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که به هیچ عنوان وسایل نمی‌توانند جایگزین ارتباطات در دنیای واقعی و با موجودات زنده شوند.

۳. تجربه هیجانات شدید

تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، مدام خود را سرزنش خواهند کرد و به همین دلیل سطح استرس و اضطرابشان بالاتر می‌رود. شاید این موضوع سبب شود تا فرد در مواقعی که نیاز به عکس‌العمل و پرخاش نباشد، احساسات شدیدی را از خود نشان دهند.

۴. اضافه‌وزن

میزان غذاش مصرفی برخی افرادی که احساس تنهایی می کنند، زیاد می‌شود و ممکن است که به غذاهای چرپ بیشتر تمایل داشته باشند. از طرفی دیگر چون حس و حال فعالیت در فرد کم می‌شود، فعالیت‌های بدنی و ورزشی کمتر می‌شود و وزن فرد افزایش پیدا می‌کند.

۵. احساس خستگی

از آنجا که کیفیت خواب از بین می‌رود، فرد در طول روز احساس خستگی می‌کند و به همین دلیل کیفیت کار و زندگی فرد کاهش پیدا می‌کند.

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟

حالا که نشانه‌های تنهایی را شناختید و فهمیدید که ممکن است به سراغ شما هم آمده باشد، اصلا نگران نباشید. روش‌ها و کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها از احساس بی‌کسی و تنهایی جلوگیری کنید و یا شدت آن را کاهش دهید. در ادامه چندین راهکار در اختیارتان قرار می‌دهم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها حس تنهایی خود را کاهش دهید و با این پدیده مقابله کنید.

با دوستان نزدیک خود ارتباط بگیرید.

احساس بی‌کسی و تنهایی در خیلی مواقع، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد حس کند ارتباط خود را با دیگران ازدست داده است. اگر دوستان کمی دارید، سعی کنید تا ارتباطات خود را گسترش دهید و دوستان نزدیک پیدا کنید. افرادی که بتوانید ارتباط صمیمی و عمیقی با آن‌ها داشته باشید.

داشتن حداقل دو تا سه دوست نزدیک می‌تواند تا حد زیادی از تنهایی شما بکاهد. یادتان باشد که تحقیقات نشان می دهند، کمیت ارتباط با دیگران تنهایی را کم نمی‌کند و کیفیت این ارتباطات است که با این حس شما مبارزه خواهد کرد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که هیچ رابطه مجازی نمی‌تواند جای خود را به رابطه مستقیم با افراد دهد. درست است که دوستان مجازی می‌توانند در بهبودی شما کمک کنند ولی اگر خود را محدود به گوشی و شبکه‌های اجتماعی کنید، احساس تنهایی تقویت می‌شود. پس سعی کنید دایره ارتباط‌های خود را در دنیای واقعی با دوستان و اطرافیانتان افزایش دهید.

در کلاس‌های هنری شرکت کنید.

خلق یک اثر که می‌تواند هر چیزی باشد، می‌تواند تاثیرات مثبتی در شما داشته باشد و احساس تنهایی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

فعالیت‌های خود را گسترش دهد و برای خود سرگرمی ایجاد کنید.

باید کارهایی را انجام دهید که روحیه شما را خوب کند، به شما انرژی دهد و کمی شما را از فضای یکنواخت اطرافتان جدا کند. سعی کنید فعالیت‌های ورزشی و تحرک خود را افزایش دهید. پیاده‌روی و یا دویدن در روز می‌تواند از آن کارهایی باشد که به کم شدن حس تنهایی شما کمک کند.

فیلم دیدن، مسافرت رفتن و کارهایی دیگری که بتواند حال و هوای شما را عوض کند، می‌توانند تاثیرات مثبتی بر روی روان شما داشته باشند و در روند درمان احساس تنهایی به شما کمک کنند.

یک چیز جدید یاد بگیرید.

هنگامی‌که چیز جدیدی یاد می‌گیرید، اشتیاق و هیجانی ایجاد می‌شود که حال شما را بهتر خواهد کرد. به‌عنوان نمونه می‌توانید زبان جدید یاد بگیرید و یا مهارتی در زمینه‌های گوناگون کسب کنید. آموختن، حواس شما را از حس تنهایی پرت خواهد کرد.

کتاب بخوانید.

کتاب شما را در اعماق خود غرق خواهد کرد. هنگامی که سرگذشت کاراکترها و شخصیت‌های کتاب را می‌خوانید با آن‌ها همزاد پنداری خواهید کرد و این باعث می‌شود تا درک بهتری از افکار دیگران پیدا کنید و کمک می‌کند که بهتر بتوانید در دنیای واقعی با اطرافیانتان ارتباط بگیرید.

در فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه شرکت کنید.

به گروه‌های بپیوندید که فعالیت‌های داوطلبانه و گروهی انجام می‌دهند، مانند گروه دوچرخه‌سواری و گروه‌های داوطلبی خیریه. انسان موجودی است اجتماعی و انجام کارهای جمعی، بر روان فرد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و حس تنهایی را کمتر خواهد کرد. علاوه بر این کارهای خیرخواهانه حس مهرو محبت را در فرد تقویت می‌کنند که می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای تنهایی باشند.

از یک متخصص کمک بگیرید.

احساس تنهایی نیز مانند هر پدیده‌ای که روان فرد را درگیر می‌کند نیاز به رسیدگی دارد و توصیه می‌شود که برای بهبود خود از مشاور و روان‌شناس کمک بگیرید.

مضرات احساس تنهایی

همان‌طور که در ابتدای بحث نیز اشاره کردم منظور از تنهایی که می‌خواهم مضراتش را بگویم، احساسی است که به هر دلیلی در روان آدمی خانه کرده است. این حس برای سلامت و روان آدمی تاثیرات منفی دارد. از این تاثیرات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• مصرف مواد مخدر و دخانیات

• رفتارهای ضداجتماعی

• بیماری‌های قلبی و عروقی

• بالارفتن احتمال سکته مغزی

• کاهش یادگیری و حافظه

• پرخاشگری

• افسردگی

• افزایش سطح اضطراب و استرس

• پایین آوردن قدرت تصمیم‌گیری

این عوارض تنها نتایج بد احساس تنهایی نیست. پرخوری، کم‌تحرکی و پیری زودرس نیز از اثرات منفی این پدیده است. دقت داشته باشید که با اینکه حس تنهایی یک عامل کاملا روانی است؛ ولی همان‌طور که مشاهده می‌کنید بر جسم ما نیز تأثیرات منفی می‌گذارد.

جمع‌بندی

شما هم مانند هر فردی دیگری در برهه‌هایی از زندگی خود ممکن است احساس تنهایی کنید. نکته مهمی که در این میان باید در نظر بگیرید این است که به این احساس توجه کنید و از کنار آن سرسری عبور نکنید. در این مقاله راهکارهایی عملی ارائه شدند تا بتوانید با کمک آن‌ها از احساس تنهایی خود بکاهید تا در مسیر توسعه فردی موفق‌تر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.